Post

Utrzymanie zaangażowania pracowników w czasie pandemii

Stwierdzenie, że obecne miejsce pracy nie jest takie samo, jak w lutym 2020 roku, jest niedomówieniem. Gdybyś wrócił do miejsca pracy sprzed blokady COVID i dał pracownikom obraz tego, jak będą pracować w czasie pandemii, nie jesteśmy pewni, ilu z nich by ci uwierzyło. Nie tylko przyspieszyło to pracę w domu - trend, który już wcześniej się rozwijał - ale również musieliśmy stawić czoła urlopom, zamrożeniu płac, a nawet utracie pracy z powodu skutków koronawirusa.

Na domiar złego, wiele osób postanowiło wykorzystać pandemię jako okazję do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej - w 2020 roku, w szczytowym okresie pandemii, w Wielkiej Brytanii powstało prawie pół miliona nowych firm.

W związku z tym chcieliśmy sprawdzić, jak wpłynęło to na zaufanie pracowników do ich miejsca pracy, czy zmieniły się ich poglądy na temat tego, jak i gdzie pracują oraz w jaki sposób pracodawcy mogą utrzymać zaangażowanie i poziom satysfakcji z pracy na wysokim poziomie, aby zatrzymać pracowników w tych bezprecedensowych czasach (o tak, powiedzieliśmy to!).

Co zrobiliśmy: przeprowadziliśmy ankietę wśród około 1000 brytyjskich pracowników, aby sprawdzić, jakie są ich odczucia na temat sposobu pracy w czasie pandemii i czego tak naprawdę oczekują od swoich pracowników, aby byli zadowoleni z pracy.

Oto, co znaleźliśmy

Od lutego 2020 r. liczba pracowników zatrudnionych na listach płac spadła o 828 000. Nie jest więc zapewne zaskoczeniem, że nieco ponad jedna czwarta (26%) respondentów naszego badania przyznała, że nie czuje się bezpiecznie w swojej obecnej roli.

Chociaż tylko 1 na 5 pracowników w Wielkiej Brytanii zmienił pracę od marca 2020 roku, połowa wszystkich brytyjskich pracowników (49%) przyznała, że obecnie poszukuje nowej pracy. Oszałamiająca różnica między odsetkiem osób szukających pracy a tymi, którzy ją zmieniają, może wynikać z braku możliwości zatrudnienia, ponieważ wiele branż dopiero zaczyna się otwierać na wiosnę i lato tego roku.

W naszym poprzednim badaniu stwierdziliśmy, że wiele osób złapało bakcyla rozpoczynania działalności gospodarczej - w 2020 roku powstanie prawie 500 000 nowych firm. Wygląda na to, że trend ten będzie się nasilał również w tym roku, ponieważ 40% osób stwierdziło, że po pandemii jest bardziej skłonnych do założenia własnej firmy.

Skoro 49% aktywnie poszukuje pracy, a kolejne 40% chce założyć własną firmę, co z tego wynika dla obecnych pracodawców?


Jaki wpływ miał urlop na bezrobocie?

Rządowy program "Furlough" był błogosławieństwem dla wielu firm zmagających się z płaceniem swoim pracownikom przez cały okres pandemii i został przedłużony do września 2021 roku, co oznacza, że nie widzieliśmy jeszcze jego końca.

Furlough pozwala pracodawcom umieścić pracowników na tymczasowym urlopie i wypłaca 80% wynagrodzenia tych pracowników, co pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy firmom, które borykały się z problemami finansowymi.

Według Statista, do 15 marca 2021 roku 1,3 miliona pracowników zostało zwolnionych, więc jest to coś, co wielu z nas zna. W naszej ankiecie, 37% respondentów zostało zwolnionych w jakimś momencie od czasu wprowadzenia programu w marcu zeszłego roku.

Wielu z respondentów było zwolnionych w momencie przeprowadzania ankiety (20%), ale większość (35%) była zwolniona w okresie od 1 do 6 miesięcy. Prawie 15% było na zwolnieniu dłużej niż 6 miesięcy.

Aby zbadać emocje pracowników związane z przebywaniem na urlopie, zapytaliśmy, jakie emocje towarzyszyły im w momencie objęcia programem. Przeważająca większość, bo aż 61%, odczuwała niepokój w związku z tym, że została zwolniona, a 33% stwierdziło, że czuli się sfrustrowani.

Niektórzy jednak dostrzegli jaśniejsze strony, zgłaszając, że dzięki temu czuli się zrelaksowani (39%) i szczęśliwi (33%). Tak więc, ogólnie rzecz biorąc, mamy do czynienia z mieszanymi emocjami związanymi z tym programem!

To, co pracownicy czują w związku z urlopem, w dużej mierze zależy od tego, jak bardzo są zaangażowani w pracę w miejscu, w którym przebywają, nawet gdy są na urlopie.

Jedna trzecia pracowników (33%) nie była zachwycona staraniami pracodawcy, by pozostać w kontakcie z pracownikami podczas urlopu, podczas gdy tylko 21% uznało, że pracodawca zrobił wystarczająco dużo, by utrzymać ich zaangażowanie z domu.

Co może zrobić pracodawca, aby zatrzymać pracowników po zwolnieniu?

Biorąc pod uwagę, że 33% pracodawców nie robi wystarczająco dużo, aby utrzymać kontakt z pracownikami, a potencjalnie nawet 49% pracowników przegląda oferty pracy w poszukiwaniu możliwości odejścia, nie wróży to dobrze pracodawcom.

Jednak nie jest jeszcze za późno, aby zmienić zdanie pracowników, wprowadzając nową strategię utrzymania pracowników, której sednem jest to, czego chcą.

Aby Ci pomóc, zapytaliśmy zwolnionych pracowników, które z poniższych sposobów sprawiłyby, że czuliby się bardziej zaangażowani w pracę.

Nasze wyniki pokazały, że wśród najlepszych sposobów na utrzymanie zaangażowania pracowników w czasie urlopu jest czterokrotny remis - 13,2% respondentów wskazało jako najlepsze sposoby na zwiększenie wynagrodzenia do 100%, rozmowy telefoniczne z przełożonym, wirtualne imprezy integracyjne i sesje szkoleniowe.

Chociaż dla wielu osób podwyższenie pensji pracowników może nie być finansowo wykonalne, większość z tych technik nie wymaga od Ciebie wydania ani grosza!

Zalecamy jednak, aby imprezy integracyjne i tym podobne nie były obowiązkowe, ponieważ prawie 12% zwolnionych pracowników wolałoby, aby w czasie urlopu pozostawiono ich w spokoju.

Co jednak, gdy wszystko wróci do normy i praca w domu nie jest już zalecana?

Nasza ankieta wykazała, że aż 71% większości chce mieć możliwość pracy w domu przynajmniej przez część czasu, a 35% z tej większości chce pracować zdalnie na stałe.

Porady Angeli z instantprint dotyczące zatrzymania pracowników w firmie

Poprosiliśmy Angelę, naszego Team Experience Operations Managera, o jej 5 najlepszych wskazówek dla właścicieli małych firm, dotyczących zatrzymania pracowników.

1. Zapewnij swoich pracowników
Pracownicy, którzy czują się niepewnie, są najbardziej skłonni do ucieczki, gdy nadarzy się okazja. Upewnij się, że pracownicy wiedzą, że są bezpieczni i cenieni w Twojej firmie, wysyłając pozytywne komunikaty na temat przyszłości i chwaląc ciężką pracę, którą obecnie wkładają.

2. Niech ich głos będzie słyszalny
Najlepszym sposobem na rozwianie wszelkich obaw jest ich ujawnienie. Daj swoim pracownikom możliwość wyrażenia opinii poprzez ankiety lub sesje pytań i odpowiedzi, a następnie wprowadź zmiany w życie w oparciu o te opinie. Jako menedżer, płynna komunikacja jest kluczowa. Upewnij się, że jesteś dostępny i organizuj spotkania ad hoc, kiedy jest to konieczne, ale także docieraj do tych, którzy jeszcze się do Ciebie nie odezwali. Być może to właśnie oni najbardziej potrzebują Twojego wsparcia! Mam również tendencję do rozpoczynania regularnych spotkań od 10-minutowej pogawędki, aby nadrobić zaległości i od tego czasu nauczyłem się budować meble ogrodowe i grać na harfie (choć niezbyt dobrze!).

3. Wysyłaj regularne aktualizacje
Nawet jeśli Twój zespół jest obecnie urlopowany, możesz informować go o tym, co się dzieje, wysyłając regularne aktualizacje. Jest to naprawdę łatwe do zrobienia - możesz wysyłać cotygodniowy e-mail lub zadzwonić do nich na czat!

4. Nagradzaj ich najlepiej jak potrafisz
Być może nie będziesz w stanie dać swojemu zespołowi dużej premii w tym roku, ale są inne sposoby nagradzania pracowników, które nie są finansowe. Zaoferowanie wirtualnego szkolenia lub wysłanie kartki z podziękowaniami może pomóc pokazać, jak ważni są dla Ciebie Twoi pracownicy.

5. Zabaw się!
Jedną z rzeczy, która spodobała się nam w instantprint, kiedy większość zespołu pracuje w domu, są wirtualne wydarzenia i konkursy. Od konkursów na świąteczny sweterek, po wspólną zabawę podczas lunchu, wszyscy byli zaangażowani i mieli okazję do nadrobienia zaległości.

Podsumowując, nawet jeśli twój zespół czuje się teraz trochę niespokojny, jest to całkowicie normalne po roku, z którym wszyscy mieliśmy do czynienia, a ty możesz zastosować różne strategie, aby ich uspokoić.

W miarę wychodzenia z zamknięcia, będzie to wzmacniać poczucie stabilności wśród pracowników - ale ważne jest, aby utrzymać zaangażowanie podczas tej zmiany i później, aby utrzymać zespół w szczęściu i zdrowiu. Mamy nadzieję, że te wyniki ankiety i najważniejsze wskazówki pomogą Ci zadbać o swój zespół i rozwiać wszelkie uczucia niepewności i niepokoju, które mogą teraz odczuwać.